A tervek készülnek, végleges döntés még nincs. Ugyanakkor, ha minden jól alakul, akár vasúti csatlakozása is lehet a Füredi utcai lakótelepnek a HÉV Rákosfalva megálló közelében, amely  Újpalota, Kelenföld az északi budai és a déli pesti agglomeráció felől, illetve felé is kiváló csatlakozást biztosíthat. Az ezzel kapcsolatos információ a portfilo.hu a „Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia – a fővárosi közlekedés aranytartaléka” című konferenciáján elhangzottakon alapul.

A külső Körvasút hiányzó megállóinak (Rákosfalva, Rákosszentmihály –még vizsgálat alatt, Pestújhely, illetve az ideiglenes Újpalota akadálymentesített teljes értékű kiépítésben) kiépítését 2026-ig szeretnék.

A konferencián Fürjes Balázs, a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár és Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója bemutatták azt a húsz évre szóló stratégiát, amely főleg EUs forrásból mintegy 2000 milliárd forintból fejlesztené a HÉV vonalakat és agglomerációs vasutakat. A projektben a teljes déli körvasút fejlesztése is szerepel.

A fő cél a folyamatosan növekvő lélekszámú (és minden projekció szerint egyre népesedő), de közösségi közlekedéssel viszonylag alacsony színvonalon kiszolgált agglomerációs ingázás átterelése az egyéni gépkocsi használatról a közösségi közlekedésre. Noha nem a városon belüli közlekedés fejlesztése az elsődleges cél, számos városon belüli viszonylat is profitál majd, ha a tervek megvalósulnak.

Fürjes Balázs külön hangsúlyozta, hogy a fejlesztések több nagyobb lakótelep és környéke kiszolgálásának színvonalát is emelik, Vitézy Dávid pedig elmondta, hogy a tervekben szerepel, hogy a Körvasúton a HÉV kereszteződése magasságában kiépül Rákosfalva vasúti megálló. Ez a Körvasút (KV) modernizálásnak lenne a része. A vonal terve itt megtekinthető: https://budapestvasut2040.hu/vasutvonalak/a-korvasut/

Budapesten és Pest megyében 36%-kal nőtt meg a gépkocsik száma az utóbbi években, szám szerint negyed millió autóval több szeli az utakat. Ezek egy jelentős része rázúdul Budapestre, sőt, a járvány következtében még jobban nőtt az autóval utazók száma. Jelenleg csak a közlekedők harmada érkezik közösségi közlekedéssel az agglomerációból. Eközben a budapestiek kétharmada választja a közösségi közlekedést. Tehát hiába utaznak a budapestiek zömében villamossal, busszal, trolival és metróval, mégis beszívják az agglomerációból érkező tömegek gázait.

Eközben, a gyenge színvonal miatt az is érthető, hogy az emberek még ott sem használják a vasutat, ahol erre van lehetőség. Ezért is aranytartalék óriási kihasználatlan kapacitással a vasút, amelyik elég jól behálózza a fővárost és környékét, de sok tekintetben évszázados késében van a korszerűsítésben.

A vasút segítségével drasztikusan csökkenthető a lenne a Budapestre áramló gépjárműforgalom. Vonzóvá tételéhez rengeteg lepésre van szükség. Túl az informatika, vágányok, berendezések, vasúti kocsik és mozdonyok cseréjén vagy fejlesztésén többek között ki kell alakítani a bérletközösséget, ütemes, 10-15 percenként egymást követő menetrendeket, vonzó és kényelmes megállókat.

A vasúti stratégia alkotói várják a lakosság jelzéseit, gondolatait, véleményét egy húsz perc alatt kitölthető kérdőíven a stratégiáról, annak céljairól, egyes elemeiről. A válaszokkal további, a stratégia alapján elinduló fejlesztéseket lehet segíteni ezen a weboldalon: https://budapestvasut2040.hu/kozos-tervezes/

A vasútfejlesztési stratégia megvalósítása abban az esetben kezdődhet meg, ha azt a kormány jóváhagyja.